Kodeks złości - LEKCJA IV

Kodeks złości - LEKCJA IV

Technika ukierunkowująca wybuch złości w stronę zachowań bardziej akceptowalnych społecznie Warto podpowiedzieć dziecku, jakie zachowania są akceptowane, a jakie nie. W momencie, gdy zaczyna się wybuch złości staramy się wspólnie z dzieckiem odnieść do wiszącego np. nad biurkiem „Kodeksem złości”

Przykłady konsekwencji z kodeksu złości:

  • Utrata określonego przywileju, przyjemności;
  • Dodatkowe obowiązki ( np.: przyjęcie obowiązków innych);
  • Naprawianie szkód;

PRZYKŁADOWY KODEKS ZŁOŚCI:

  1. Mam prawo do złoszczenia się, wolno mi się złościć
  2. Gdy jestem zły:
    • Narysuję to, co lubię;
    • Powiem bez użycia brzydkich słów, co mi przeszkadza;
    • Przerwę pracę na 5 minut i poćwiczę ( bieg, podskoki..)
  3. Gdy jestem zły nie wolno mi:
    • Mówić brzydkich słów, piszczeć, krzyczeć;
    • Nikogo (w tym siebie) uderzać, szczypać, gryźć, pluć;
    • Niszczyć rzeczy wspólnych, innych osób czy swoich (książek, zeszytów..)

WYBUCH ZŁOŚCI – JAK REAGOWAĆ, BY NIE WYBUCHAĆ WRAZ Z DZIECKIEM?

  1. Ograniczyć liczbę bodźców („mniej paliwa”)
    • Obniżamy i ściszamy głos;
    • Mówimy wolno;
    • Unikamy kontaktu wzrokowego;
    • Unikamy dotyku, chyba że dziecko samo go szuka,
    • Pozostawiamy dziecko samemu sobie (bez widowni )
  2. Ograniczamy zasięg:
    • Nie wypominamy
    • W razie agresji fizycznej – przytrzymujemy dziecko
  3. Stosujemy „zawroty bezpieczeństwa:”
    • Dziecko ma możliwość rozładowania się w ruchu
    • Ma możliwość opowiedzenia , co je zezłościło.

Technika wprowadzająca pewnie planowany sposób radzenia sobie uczuciami. Warto dzieciom dać możliwość skorzystania z niego za każdym, kiedy będą chciały zakomunikować innym o swoich uczuciach. W tym celu przygotowujemy tekturowe pudełko, na którym piszemy „ Pudełko uczuć” , dekorujemy je zdjęciami ludzi, którzy są źli, smutni, szczęśliwi. Do środka pudełka możemy włożyć:

  • Kredki i papier do rysowania złości
  • Poduszkę złości, która ma służyć wyładowywaniu emocji, kiedy dziecko jest złe – można mu ją podać, by waliło w nią pięściami lub w nią krzyczało;
  • Kapelusz – zwróćcie na mnie uwagę – założenie kapelusza oznacza, ze jesteśmy potrzebni osobie, która ma go na głowie;
  • Woreczek na smutki – wykonujemy woreczek, do którego można wkładać zapisane na karteczkach smutki
  • Gazety do darcia
  • Chusteczki higieniczne