Jak poradzić sobie ze złością - LEKCJA II

Jak poradzić sobie ze złością - LEKCJA II

Jak poradzić sobie ze złością - LEKCJA II


Złość jest emocją, potrzebną w życiu jak każda inna i ma swoją specyficzną rolę.
Po pierwsze pozwala nam na stawianie granic innym osobom orazwyzwala w nas siłę i energię do działania, gdy chcemy coś w życiu zmienić.

Po drugie, informuje nas, gdy zagrożone jest nasze bezpieczeństwo, szacunek do samego siebie i potrzeba obrony własnej przestrzeni.

Co to jest złość?

Złość jest emocją, a więc jest naturalną reakcją na rzeczy, które dzieją się w nas lub wokół nas. Czasami mamy trudności z odkryciem tego, co wywołało naszą złość, ale fakt, że reagujemy na coś złością pomaga nam uświadomić sobie, co w danej sytuacji, danym czasie jest dla nas niedobre, co nas zraniło.

Jest źródłem odkryć, jeśli nauczysz się wierzyć swojemu uczuciu złości i wyrażać ją z respektem dla innych, to wówczas jesteś w stanie zidentyfikować, co spowodowało złość i jakie jest jej prawdziwe źródło.

Jest normalna i właściwa. Złość jest normalną i pozytywną reakcją w stosunku do tych, którzy, wywołali to uczucie.

Jest częścią asertywnego zachowania

Jest drogą, aby podnieść poczucie własnej wartości przez bycie otwartym i bezpośrednim na temat swych uczuć. Jest ryzykiem, ale jest równocześnie drogą do wytyczania swoich granic w relacji z innymi. Jest informacją dla innych, w jakich sytuacjach jesteśmy źli.

Jest darem. Efektywna złość jest krótka i zmierzająca do celu, otwarta i bezpośrednia - wiesz, gdzie "stoisz" i to samo wie ta druga osoba. Masz możliwość, żeby rozwiązać problem i porozmawiać na temat, co rzeczywiście Cię dotknęło. Przez to, że odkrywam siebie przed drugą osobę, bardziej sie do niej zbliżam.

Jest zdrowym uwolnieniem energii. Tłumienie złości zużywa bardzo dużo energii. Jeśli zużywasz całą energię na tłumienie swoich emocji, prawdopodobnie będziesz się czuł ciągle zmęczony, znudzony i nie swój.

Jest forma obrony siebie. Jeśli nie wyrażasz swojej złości otwarcie, bezpośrednio i z respektem możesz zacząć zniekształcać wyrażania złości, a to spowoduje, że inni zaczną odsuwać się od Ciebie.

Jak poradzić sobie ze złością - LEKCJA II foto 1

Jak wygląda złość?

Okoliczności zwiększające ryzyko złości:

  • Pracujemy nad czymś i mamy z tym dużo trudności.
  • Uważamy, że ktoś świadomie robi nam na złość.
  • Nawarstwiają się drobne przykrości.
  • Jesteśmy zmęczeni.
  • Spotyka nas coś, co uważamy za niesprawiedliwe.
  • Mamy chandrę lub zły dzień.
  • Sytuacja jest niejasna, nieprzewidziana i nie wyjaśniona.
  • Uważamy, że jesteśmy lekceważeni.
  • Nie spełniają się nasze plany i oczekiwania.
  • Uważamy, że ktoś ingeruje w nasze życie bez naszej zgody.
  • Ktoś narusza i łamie nasze prawa.

Sygnały, po których mogę poznać, że ktoś w moim otoczeniu, zaraz wybuchnie złością:

  • wzmożona ruchliwość, osoba nie może znaleźć sobie miejsca;
  • nagłe zajmowanie się sprawą, która nigdy nie była bardzo ważna;
  • złośliwości, zaczepne słowa, „ping-pong” słowny;
  • miny, gesty;
  • bladość albo zaczerwienienie;
  • skupienie się na jednej rzeczy;
  • wszystko na „nie”;
  • nieprzyjemny ton głosu;
  • nie przyjmowanie żadnych argumentów „kończy się rozmowa”;
  • rozproszenie, rozkojarzenie;
  • kręcenie się, poruszanie rękoma, wykonywanie dziwnych ruchów;
  • prowokowanie kłótni z innymi osobami;
  • rzucanie przedmiotami;
  • mruczenie czegoś niezrozumiałego pod nosem;
  • odmawianie;
  • celowe trzaskanie drzwiami;
  • zaciśnięte usta, zagryzanie wargi;
  • brak reakcji na uwagi;
  • milczenie;
  • denerwowanie się z powodu niepoważnych drobiazgów;
  • odmowa wykonania zadania, polecenia, prośby;